Bel ons vandaag tot 21:00 uur vandaag tot 17:00 uur 030 - 227 0494 Bel ons op maandag vanaf 8:30 uurmorgen vanaf 8:30 uur vandaag vanaf 12:00 uur tot 17:00 uur of mail info@bedrijfsverlichting.nl

Verlichting van een beursstand: onderschat het niet!

  • Geplaatst op
  • Door Kelly Bakker
Verlichting van een beursstand: onderschat het niet!

Verlichting van een beursstand: onderschat het niet!

 

Als je met je bedrijf op een beurs staat, dan wil je graag zoveel mogelijk bezoekers naar je stand trekken. Geen makkelijke taak, aangezien beursbezoekers in enkele seconden beslissen of ze je stand bezoeken of niet. Met goede verlichting maak je echter wel meer kans.

 

Op een beurs wil je graag opvallen. Het gaat er immers om dat mensen met jouw product en/of bedrijf in aanraking komen. Verlichting is daarbij een niet te onderschatten onderdeel. Met alleen de verlichting die standaard met de stands wordt geleverd, zul je echt minder bezoekers trekken. Goede verlichting heeft een aantal belangrijke effecten: je valt meer op, het wekt de indruk dat je iets te bieden hebt en je komt, zo zou uit onderzoek blijken, zelfverzekerder over bij bezoekers van de beurs. Dat kan uiteindelijk ook weer leiden tot meer leads en directe verkopen.

 

Met verlichting kun je bezoekers sturen in datgene waar jij aandacht op wilt richten en de uitstraling die je wilt hebben. Wat voor sfeer wil je creëren en welke producten moeten worden uitgelicht? Met deze tips kom je tot de beste verlichting voor je beursstand:

 

  1. Bedenk waar je bezoekers mee wilt trekken

Zoals gezegd krijg je als exposant niet veel tijd om bezoekers te overtuigen om naar jouw stand te komen. Verlichting is een van de factoren die mensen over de streep kan trekken. Met goede spots creëer je een warme en levendige sfeer. Licht kan er ook voor zorgen dat het oog van bezoekers getrokken wordt, bijvoorbeeld naar een bepaald product. Voordat je de verlichting voor je stand kiest, moet je goed nadenken over je doelgroep en de beurs zelf. Een oudere doelgroep vindt felle kleuren en flitsend licht meestal niet zo prettig, terwijl jongeren vaak wel worden getrokken door bijvoorbeeld LED-strips of LED-schermen. Anderzijds moet je er ook rekening mee houden dat iedereen alles goed kan lezen en zien in je stand, anders kan dat ook leiden tot bezoekersverlies.

 

  1. Denk na over kleur

Je kunt door middel van verlichting en kleur inspelen op de gemoedstoestand van voorbijgangers. Dezelfde verlichting die ook in huizen worden gebruikt - verlichting die qua kleur en intensiteit naar wens kan worden ingesteld - is ook toepasbaar bij een beursstand. Het is goed om je van tevoren te verdiepen in welke kleur wat voor effect heeft zodat je kunt bepalen wat voor jouw doeleinden het beste is. Een groene kleur wekt een hele andere associatie op dan bijvoorbeeld rood.

 

  1. Bepaal welke lampen je wilt gebruiken

De ouderwetse gloeilamp wordt bijna niet meer op beursvloeren gezien. Meestal wordt er gekozen voor LED-verlichting of halogeenverlichting. LED-verlichting is echter de beste keuze voor een beursstand, aangezien dit het meest zuinige product is. Bovendien zijn er tegenwoordig veel goede kwaliteit led-lampen te verkrijgen die niet alleen warm licht uitstralen maar ook dimbaar zijn.

Veel exposanten zullen op hun beursstand met name gebruik maken van spots, die bijvoorbeeld een poster aan de muur of een product op een sokkel of in een vitrine belichten. Floodlight kun je gebruiken als je een groot deel van je stand of ruimte egaal wilt belichten. Een voorbeeld van een floodlight is een lichtmast bij een voetbalstadion.

 

  1. Maak een lichtplan

Hoe meer je je van tevoren verdiept in de situatie op de beursvloer, hoe beter je een lichtplan kunt maken. Je kunt vooraf de beursorganisator benaderen en vragen welke belichting ze aanbieden. Je kunt ook achterhalen hoeveel aansluit- en ophangpunten je tot je beschikking hebt. Bekijk van tevoren uitgebreid de plattegrond en zoek eventueel video’s op van voorgaande edities zodat je kunt zien hoe de ruimte eruitziet. Stel vervolgens een lichtplan op waarin je uiteenzet welke armaturen waar komen te hangen. Bedenk ook vast welke verlichting je kiest en hoe je ervoor zorgt dat het op tijd op de locatie komt. En onthoud: kies je voor nieuwe verlichting, ga dan voor goede LED-verlichting. Dit zal je uiteindelijk meer (bezoekers) opleveren!

 

Bedrijfsverlichting.nl heeft al verschillende exposanten mogen helpen met het maken van een lichtplan voor hun beursstand. Wil je ook graag advies? Neem contact met ons op, dan gaan we ermee aan de slag!

Onze merken

Samengesteld op basis van kwaliteit en duurzaamheid.

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »